tirsdag 5. juni 2012

Brit Irene tok storeslem i fotokonkurranse

BEITSTAD FOTOKLUBB: På årsmøtet i Beitstad fotoklubb vart juryeringa av den tradisjonelle årskonkurransen offentliggjort.

Det er Inderøy Fotoklubb som har juryert bildene.

-Det er ikke gitt noen spesielle kommentarer til bildene - men spesielt de bildene på første og andre plass skilte seg ut med mange flere poeng enn resten, forteller Ole Gangstad i Inderøy Fotoklubb. Dermed tok Brit Irene Grønnesby storeslem i den tradisjonelle årskonkurransen i fotoklubben.

Lang tradisjon

Årskonkurransen er en gammel tradisjon i Beitstad Fotoklubb. De første årene hadde vi faktisk – hele fire hovedkonkurranser hvert eneste år. Da var det inndelt i to grupper: svart-kvitt og fargebilder. Den gang hadde vi et svært godt svart-kvitt-miljø i klubben, og mange av klubbmedlemmene hadde eget mørkerom – og gjorde hele prosessen selv. Å fotografere betyr å tegne med lys. Å lage et svart-kvittbilde i mørkerommet er på mange måter det samme. En god ”kopist” blir derfor – på mange måter – en god fotograf. En må jobbe med blender, lukker, skarphet og ikke minst utsnitt. ”Alle” kjente Amund B. Kvam. Han var med på å stifte fotoklubben, og var en viktig mann innen aktiviteten – både ute i friluft når vi fotograferte – og i mørkerommet.

I dag har vi ”bare” èn hovedkonkurranse, og bare èn klasse; en digital klasse. Alt kommer inn til konkurranseutvalgsleder Jarle Kjeldseth inn på en minnepenn. Ofte ferdigbehandlet på Photoshop. Hver tidsepoke har sin sjarm.

Neste innlevering av hovedkonkurransen blir på novembermøtet (2012).

Her er resultatlisten for hovedkonkurransen for 2011:

1. plass: ”Kontakt” Foto: Brit Irene Grønnesby.
2. plass: ”Slutt på fastelaven”  Foto: Brit Irene Grønnesby.
4. plass: ”Sigbjørn”  Foto: Brit Irene Grønnesby



”Kontakt” Fotograf: Brit Irene Grønnesby
Bildet er tatt på hytta i Sverige i fjor sommer (19.5.2011).
-Jeg hadde med kattemor og 6 små, som jeg hadde overtatt av dyrebeskyttelsen.
Rett før jeg skulle dra hjem, kom de tyske naboene mine på besøk.
Idun på et halvt år var veldig interessert i de små pusene, så vi la henne ned på golvet, sammen med de to som hadde plassert seg i solstripa fra vinduet.
Da jeg såg kontakten mellom disse små, hentet jeg kameraet mitt (en Canon 300D, som jeg nettopp hadde kjøpt brukt).
Heldigvis var batteriet ladet, og det var plass på minnebrikken :-)
Innstilling: 125/5.6 (auto)



”Slutt på fastelaven” Fotograf: Brit Irene Grønnesby

 
-Jeg var på besøk hos en nabo sommeren 2011. Han hadde fått seg en hundehvalp, som fikk springe fritt i hagen mens vi drakk kaffe ute i finværet.
Plutselig stod "Faya" der med et fastelavensris i munnen, og jeg var lynrask til å hente fotoapparatet mitt.
Hunden ristet på buketten og slapp den. For sein, tenkte jeg:-(
Men så plukket ho den opp igjen, og POSERTE:-)
Takk til Even som ikke hadde rydda fastelavensriset HELT bort...

Innstilling:125/5.4


”Sigbjørn” Fotograf: Brit Irene Grønnesby

Sigbjørn og mamma’n var på besøk i slutten av oktober 2011-en nydelig Indian Summer-dag.
Sigbjørn fant en kose-kanin som han fikk ta med ut.
Han la seg på teppet, strøk og snakket med kaninen. Jeg tok opp Canon’en, og knipsa noen bilder.
Så la han hodet ned på kaninen, og jeg var HELDIG som bare kunne knipse :-)
Han fikk med seg kose-kaninen hjem. Og nå skal han få et personlig bursdagskort :-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar